Thursday, February 28, 2008

Manifesto BN, bahan murah yang diiklan berlebih-lebihan - Yusof Embong

Pengundi diingatkan jangan terpengaruh dengan slogan iklan Barisan Nasional 'Selamat, Aman, Makmur' yang menjadi moto parti itu, kata Timbalan Pesuruhjaya PAS Pahang, ustaz Yusof Embong.

ImageMenurut beliau, slogan BN itu hanyalah iklan yang digarab begitu rupa untuk memikat pengundi sama seperti iklan barangan lain di media.

Katanya, barangan bermutu biasanya tidak diiklankan secara berlebih-lebihan kerana ia sememangnya berkualiti dan baik. Malah, mutunya tidak terjejas sekalipun tanpa diiklankan, hanya pengeluar barangan murah dan tidak bermutu sahaja menggunakan stretegi begitu.

"Hanya pengeluar barangan bermutu rendah sahaja yang menggunakan iklan sebagai strategi untuk meningkatkan jualanya," ujar beliau.

Tambah Yusuf, rakyat telah merasai sendiri bagaimana bentuk keselamatan, kemanan dan kemakmuran negara di bawah pentadbiran Umno/BN.

"Rakyat semakin tidak selamat dengan peningkatan kes jenayah di Pahang (118 %), peningkatan kes rogol kepada (49%) serta jenayah lain yang turut meningkat. Begitu juga kesejahteraan rakyat yang tergugat dengan kenaikan harga barangan harian, harga minyak dan sebagainya," katanya.

Rakyat, katanya perlu membuat pembetulan dengan menghantar seberapa ramai wakil pembangkang di Dewan Undangan Negeri (Dun) untuk membantu kerajaan mengurus negeri dengan lebih baik dan bertanggungjawab, kata Yusuf yang juga calon PAS bagi Dun N.19, Pancing.

Dun Pancing mempunyai 15,700 pengundi.

Sementera itu, calon PAS N.06. Batu Talam, Ustaz Suhaimi Saad berkata, slogan 'Selamat, Aman dan Makmur' itu hanya dinikmati oleh pemimpin BN sahaja.

Beliau berkata, slogan tersebut sangat bertepatan dengan pemimpin BN khususnya menteri kerana mereka adalah golongan yang merasa selamat kerana sentiasa dikawal oleh pasukan keselamatan, aman kerana tidak merasai tergugat dan sejahtera kerana semua kos perbelajaan ditanggung oleh kerjaan.

Beliau mendedahkan bagaimana seorang menteri BN memperolehi gaji sehingga RM18,000 sebulan, elauan keraian RM10,500 sebulan, elauan perumahan RM10,000 sebulan, elauan wakil rakyat RM10,650 sebulan dan elaun parking RM5,700 sebulan.

Selain itu para menteri itu juga diberi beberapa kemudahan lain seperti, RM50,000 setahun untuk bercuti, RM40,000 setahun untuk perkakasan dapur, elauan rumah terbuka RM400,00o setahun selain semua bayaran eletrik, telefon, air secara percuma.

Suhaimi berkata, slogan 'Selamat Aman dan Makmur' yang menjadi motto BN kali ini sememangnya tepat dengan kehidupan pemimpin BN tetapi tidak kepada rakyat.

Ini kerana tiada yang percuma untuk rakyat, subsidi masih ada sedang dikaji untuk dihapuskan atau kurangkan pada sama golongan menteri terus menerima subsidi kerajaan.

"Keadaan sudah terbalik, golongan kaya berpendatapan tinggi menerima subsidi, manakala golongan rakyat susah tiada subsidi buat mereka," katanya.

Sementara itu, Harakahdaily difahamkan pengusaha stesyen minyak Petronas di seluruh negara telah menerima notis supaya menambah deposit bagi bekalan petrol dan diesel masing-masing.

Ini bermakna harga minyak adakan naik dalam masa terdekat selepas pilihan raya umum , 8 Mac ini.

Menurut sumber, semua pengusaha minyak petronas telah menerima notis berkenaan tetapi mereka diminta supaya menangguhkan kenaikan harga bahan api berkenaan

0 comments:

 
Pilihan Raya Umum ke 12. Design by Wpthemedesigner. Converted To Blogger Template By Anshul Tested by Blogger Templates.