Friday, February 15, 2008

Kepentingan amalan mesra alam sekitar bagi kempen pilihanraya

Pilihanraya Hijau

Pilihanraya akan berlangsung tidak lama lagi selepas parlimen dibubarkan. Kita akan dapat melihat berjuta-juta poster dan bahan hiasan pelbagai jenis untuk menarik perhatian pengundi.

Semua ini hanya akan digunakan untuk satu jangkamasa yang pendek sahaja dan akan menjadi sisa pepejal akhirnya. Perkara ini telahpun berulang setiap pilihanraya.

Bahagian Alam Sekitar FOMCA ingin meminta jasa baik calon-calon piliharaya dan pasukan kempen mereka untuk menjadikan kempen tahun ini KEMPEN HIJAU.

Jadikan alam sekitar sebagai agenda kempen.

Terdapat beberapa cara perkara ini dapat dilakukan:

- Mencetak bahan-bahan ini dengan sedikit merupakan penyelesaian yang terbaik.

- Mencetak menggunakan bahan-bahan kitar semula dan bahan-bahan yang boleh dikitar semula adalah digalakkan. Ini juga merangkumi tanggungjawab mereka untuk menanggalkan semula bahan-bahan ini dan menghantarkannya untuk dikitar semula selepas pilihanraya.

- Suruhanjaya Pilihanraya boleh mengehadkan jumlah cetakan bahan-bahan promosi kempen yang boleh dicetak oleh setiap calon dewan undangan negeri dan parlimen. Ini juga merangkumi jenis bahan yang dipilih untuk dicetak.

Tunjukkanlah teladan yang baik kepada rakyat untuk diikuti. Masa depan di tangan anda.

0 comments:

 
Pilihan Raya Umum ke 12. Design by Wpthemedesigner. Converted To Blogger Template By Anshul Tested by Blogger Templates.